
Jestem empatyczny i znam się na emocjach
Uczniowie klasy 2 B ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Płocku wzięli udział w zajęciach zatytułowanych „Jestem empatyczny i znam się na emocjach”.
Z książką pt. „Blue. Jaki kolor ma smutek?” Sarah Christou, wspólnie zgłębialiśmy świat uczuć, bawiąc się przy tym kostką do ich rozpoznawania i grą Wieża emocji. W czasie spotkania dzieci miały możliwość poznać siebie, a także dowiedzieć się czym jest empatia.
Dopełnieniem dnia pełnego atrakcji były zabawy na magicznym dywanie, a także kodowanie klucza „do emocji”.
Na zakończenie dzieci zwiedziły naszą bibliotekę oraz wystawę „Nasza Mała Biblioteka – Książkowy Most Między Kulturami”, której motywem przewodnim są emocje.
Zajęcia przeprowadziła Asia Kamińska-Wójcik

Odkrywamy tajniki zdrowego odżywiania
Mieliśmy przyjemność gościć uczniów klasy 7 Szkoły Podstawowej nr 16 im. Mikołaja Kopernika w Płocku na zajęciach dotyczących zdrowego odżywiania. Podczas spotkania Anna Szablewska omówiła piramidę żywienia, zwracając uwagę na znaczenie zbilansowanej diety dla zdrowia i samopoczucia. Następnie uczestnicy rozwiązali krzyżówkę dotyczącą zdrowego stylu życia.
Uczniowie mieli także okazję zapoznać się z aplikacją „Zdrowe Zakupy”, dzięki której mogli porównać skład różnych produktów spożywczych. Ćwiczenie to pozwoliło im świadomie analizować etykiety i wybierać zdrowsze alternatywy. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza pomoże uczniom podejmować lepsze decyzje żywieniowe na co dzień!
Podczas drugiej części spotkania Ewelina Staniłko zabrała siódmoklasistów w interaktywną podróż, aby przybliżyć im zasady zdrowego odżywiania. Uczniowie, angażując się w zabawę i współpracę, wybierali odpowiednie produkty spożywcze, układali piramidę żywienia oraz tworzyli zdrowe drugie śniadanie.

Biblioterapia z „Kolorowym Potworem”
W Szkole Podstawowej nr 12 im. Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej w Płocku odbyły się inspirujące zajęcia biblioterapeutyczne, które poprowadziła Pani Agnieszka Krzywda-Zgorzelska.
Podczas spotkania uczniowie mieli możliwość zapoznania się z historią „Kolorowego Potwora”, która w niezwykle przystępny sposób uczyła, jak rozpoznawać i nazywać emocje. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem przypisywały kolory do uczuć, uczestnicząc w ciekawych i angażujących aktywnościach.
Kulminacyjnym momentem zajęć było odkodowanie Kolorowego Potwora – wspólna aktywność, która pomogła podsumować zdobyte wiadomości i dostarczyła dzieciom wiele radości. Spotkanie stało się pięknym przykładem, jak biblioterapia może rozwijać dziecięcą wrażliwość i kompetencje emocjonalne.

Pierwsze zajęcia „Bajkowe gry planszowe”
Za nami wyjątkowe, pierwsze spotkanie z cyklu „Bajkowe gry planszowe”, które zostało zorganizowane przez Agnieszkę Krzywdę-Zgorzelską.
Podczas zajęć uczniowie klas Ia i Ic ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. Bolesława Chrobrego w Płocku odkrywali fascynujący świat gier planszowych. W trakcie spotkania poznaliśmy piękną historię „Czerwonego Kapturka” autorstwa Vojtěcha Kubasty, a następnie, wykorzystując swoją wyobraźnię, w grupach zaprojektowali własne plansze do gry.
Zwieńczeniem tego inspirującego dnia było wysłuchanie relaksującego opowiadania o spacerze Czerwonego Kapturka przez las .
To dopiero początek wspaniałej przygody z grami planszowymi w naszej bibliotece!

Podróż przez Emocje
Bibliotekę odwiedziły dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 10 w Płocku. Podczas spotkania przedszkolaki miały okazję poznać teatrzyk kamishibai „Złość mówi: dość!” autorstwa Barbary i Tomasza Piątkowskich. Dzięki bajce dzieci dowiedziały się, jak reagować, gdy się złościmy. Na zakończenie zajęć przedszkolaki pokolorowały ilustracje nawiązujące do bajki, co było świetną okazją do utrwalenia jej treści i wyrażenia własnych emocji poprzez sztukę.
W drugiej części zajęć na Magicznym Dywanie dzieci „odczarowywały” smutne i złe minki w wesołe oraz radośnie biegały za uciekającymi balonikami. Przedszkolaki wzięły także udział w zabawie z krecikiem, która zawsze wywołuje dużo emocji i uśmiechów, oraz relaksowały się podczas „pływania” z rybkami.
Zajęcia przeprowadziły Ewelina Staniłko i Magdalena Kardynał.

Różne oblicza wiosny.
Różne oblicza wiosny odkrywali podopieczni Środowiskowego Domu Samopomocy w Płocku podczas kolejnych odwiedzin w naszej bibliotece w dniu 17 marca 2025 r.
Wiosna zaprezentowana została z w literaturze, sztuce, muzyce i działaniu.
Nasze spotkanie rozpoczęliśmy od czytania wierszy z wiosną w tle, a także poznania ciekawostek o tej porze roku. Uczestnicy kolorowali, a następnie ożywiali z aplikacją Quiver przepiękne motyle.
W kolejnej części zajęć odkodowywaliśmy zwiastuny wiosny, a następnie tworzyliśmy łąkę na magicznym dywanie.
Czas działań edukacyjnych umilała nam muzyka.
Zajęcia przeprowadziły: Tatiana Jastrzębska, Magdalena Kardynał oraz Joanna Kamińska-Wójcik.

O prawdziwej radości i docenianiu tego, co mamy
Ewelina Staniłko odwiedziła grupę Nutki w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Płocku. Przedszkolaki miały okazję posłuchać pięknej opowieści Wieloryb, który chciał więcej, która pomogła im zrozumieć, że prawdziwa radość nie polega na gromadzeniu rzeczy, lecz na cieszeniu się tym, co już mamy. Po chwili pełnej refleksji nadszedł czas na zabawę – dzieci łowiły rybki , a później wyraziły swoją kreatywność, tworząc wieloryby z papierowych kubeczków.

Zajęcia biblioterapeutyczne „Wypożyczalnia skrzydeł. Opowieść o magii czytania”
W Szkole Podstawowej nr 21 im. Fryderyka Chopina w Płocku odbyły się inspirujące zajęcia biblioterapeutyczne, które zostały przeprowadzone przez bibliotekarkę Agnieszkę Krzywdę-Zgorzelską. Spotkanie zostało zorganizowane dla klasy 1a i miało na celu rozwijanie wyobraźni, pobudzanie kreatywności oraz wspieranie rozwoju emocjonalnego uczniów. Warsztaty, oparte na książce Iwony Pietrzak-Płachty „Wypożyczalnia skrzydeł. Opowieść o magii czytania” pobudziły dzieci do refleksji nad marzeniami i możliwością ich realizacji. W części plastycznej uczniowie stworzyli swoje własne skrzydła, które symbolizowały ich emocje i nastroje. Zakończeniem zajęć była relaksacja oparta na książce „Jesteś kimś wyjątkowym” Martyny Brody, która pomogła uczestnikom wyciszyć się i poczuć wyjątkowość własnej osoby.
o

Zmysłowa podróż z Czerwonym Kapturkiem!
Bibliotekarka, Agnieszka Białecka, odwiedziła grupę 5 i 6-latków z Miejskiego Przedszkola nr 1 w Płocku, zabierając dzieci do magicznego świata Czerwonego Kapturka!
Najpierw maluchy odkrywały zapachy z magicznej skrzyni, które przywoływały atmosferę bajki.
Potem odważnie przemierzały ścieżkę sensoryczną, doświadczając lasu na bosych stópkach!
Na koniec dzieci stworzyły przepiękne prace plastyczne – las z gałązek sosnowych i leśnych skarbów.
Dziękujemy za wspólną bajkową przygodę!
.

Owocowa przygoda – odkrywamy smaki, zapachy i kształty owoców!
W Miejskim Przedszkolu nr 1 w Płocku odbyły się wyjątkowe zajęcia dla czterolatków, prowadzone przez bibliotekarkę Agnieszkę Białecką. Spotkanie inspirowane książką „Sprawki truskawki i inne owocowe sekrety” Anny Ficner-Ogonowskiej zamieniło się w prawdziwą owocową przygodę!
Dzieci miały okazję odkrywać owoce w niezwykły sposób – za pomocą skrzyni zapachów. Z zamkniętymi oczami wąchały ukryte w niej aromaty i próbowały odgadnąć, do jakiego owocu należą. Nie brakowało emocji i radosnych okrzyków, gdy udało się rozpoznać zapach pomarańczy, cytryny czy mango!
Następnie przedszkolaki przy muzyce zamieniły się w tańczące owoce, naśladując ich kształty i sposób poruszania się. Na zakończenie zajęć stworzyły kolorowe obrusy, wykorzystując do tego owocowe stemple – jabłka, cytryny, granaty i kiwi zamieniły się w niezwykłe pędzle!
Dzieci bawiły się świetnie, ucząc się jednocześnie o smakach, zapachach i kształtach owoców.
.

Podróż po świecie technologii i magii
W bibliotece gościliśmy pięciolatki z Miejskiego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Płocku. W pierwszej części spotkania podczas zajęć komputerowych, które zorganizowała Marta Jaroszewska dzieci miały okazję poznać podstawowe zasady obsługi komputera. Przedszkolaki uczyły się, jak korzystać z myszki i klawiatury. Zadania online, które wykonywały – rozwijały ich umiejętności logicznego myślenia i kreatywności. Poprawność wykonanych ćwiczeń przyniosła przedszkolakom dużo radości.
W drugiej części zajęć Ewelina Staniłko zaprosiła dzieci do zabawy na magicznym dywanie. Przedszkolaki z wielkim entuzjazmem uczestniczyły w interaktywnych grach, rozwijając swoją spostrzegawczość i koordynację ruchową. Nie brakowało śmiechu, ekscytacji i fantastycznej atmosfery!

Jak bezpiecznie korzystać z telewizji – zasady
„Misie” z Miejskiego Przedszkola nr 3 w Płocku poznały historię bohaterki książki pt. „Basia i telewizor” autorstwa Zofii Staneckiej. Na jej podstawie dzieci rozmawiały z Joanną Kamińską-Wójcik na temat zasad korzystania z telewizji w ramach higieny cyfrowej i odpowiedzialnego korzystania z mediów. Uczestnicy losowali na kole fortuny różne aktywności i zastanawiały się, czy te działania są dla nich miłym sposobem na spędzanie czasu. Na koniec spotkania stworzyliśmy kolorowe wiosenne obrazy 3D.

Mnemotechniki, czyli sposób na przygotowanie się do sprawdzianów, egzaminów
Kolejni uczniowie z Zespołu Szkół Zawodowych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Płocku odwiedzili naszą bibliotekę. Klasa 1 TAE wzięła udział w warsztatach z mnemotechnik, które przeprowadziła Joanna Kamińska-Wójcik. Uczestnicy poznali czym są m.in. akronimy, a także sprawdzili swoją koncentrację. Korzystali także z Puzzli AR, które miały wymiar zarówno edukacyjny jak i relaksacyjny.

Zajęcia czytelnicze „Moje marzenia”
Bibliotekę Pedagogiczną w Płocku, przed zbliżającym się Światowym Dniem Poezji, odwiedzili uczniowie klasy 2a ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Płocku. Dzieci wzięły udział w zajęciach o marzeniach. Drugoklasiści wysłuchali wierszy Juliana Tuwima, Jana Brzechwy i Tadeusza Kubiaka. Utwory takie jak: „Dyzio marzyciel”, „Na Wyspach Bergamutach” i „Lokomotywa” uruchomiły wyobraźnię dzieci. Uczniowie stworzyli pociąg z marzeniami. Każdy z nich dołączył swój wagonik do lokomotywy.
Zajęcia poprowadziła Monika Cejmer.

Zmysłowa podróż do świata Jasia i Małgosi
W Niepublicznym Przedszkolu „Żuczek” w Płocku odbyły się wyjątkowe zajęcia czytelnicze pt. „Magiczne czytanie – książki pełne zapachów”, podczas których dzieci miały okazję odkrywać świat bajek za pomocą zmysłu węchu. Bibliotekarka Agnieszka Białecka zabrała przedszkolaki w pachnącą podróż do świata Jasia i Małgosi, gdzie mali słuchacze rozpoznawali różne zapachy ukryte w opowieści.
Następnie przedszkolaki z entuzjazmem przystąpiły do twórczego zadania – kolorowały domek Baby Jagi, a potem nadawały mu wyjątkowy aromat, posypując go przyprawą piernikową, cynamonem i olejkiem czekoladowym. Magiczna atmosfera zajęć dopełniła się podczas zabawy ruchowej, gdy dzieci przemierzały zaczarowany las, wcielając się w bohaterów bajki.
To były niezwykłe zajęcia, które nie tylko rozwijały wyobraźnię, ale też angażowały wszystkie zmysły, czyniąc czytanie jeszcze bardziej fascynującym!

Teatrzyk kamishibai i zabawa na dywanie
Uczniowie klasy pierwszej ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 11 im. Bolesława Chrobrego w Płocku przenieśli się w świat baśni dzięki niezwykłemu teatrzykowi kamishibai! Ewelina Staniłko zaprezentowała piękną i mądra opowieść O rybaku i złotej rybce. Podczas magicznego spektaklu najmłodsi śledzili losy rybaka i jego żony, odkrywając, jak ważne są skromność, wdzięczność i szacunek do tego, co mamy. Po teatrzyku dzieci wykonały własne złote rybki podczas warsztatów plastycznych.
W drugiej części spotkania Marta Jaroszewska przygotowała aktywności zawierające elementy kodowania, które miały na celu rozwijanie umiejętności takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów oraz umiejętność pracy w zespole.

Odkrywcy technologii
Uczniowie klasy czwartej Szkoły Podstawowej nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Płocku poczuli już powiew wiosny. A to wszystko za sprawą wiersza Marii Kownackiej Pobudka. Dzieci poznały oznaki wiosny i dowiedziały się, jak przyroda budzi się do życia po zimie. Następnie zakodowały tulipana – jednego z najpiękniejszych wiosennych kwiatów. W ten sposób wyznaczyły trasę ozobotów, które podążały ścieżka budzącej się do życia przyrody.
W drugiej części zajęć, dzięki Magicznemu Dywanowi uczestnicy mieli okazję wziąć udział w wyjątkowych zajęciach poświęconych zdrowemu odżywianiu. Uczniowie poprzez ruch i zabawę uczyły się, jakie produkty są najzdrowsze, jak komponować posiłki pełne witamin i dlaczego warto unikać nadmiaru słodyczy. Interaktywne gry dostarczyły mnóstwo emocji, a przy okazji pomogły utrwalić dobre nawyki żywieniowe!
Zajęcia przeprowadziła Anna Szablewska i Ewelina Staniłko.