Kwiecień 2025

Fascynująca podróż po Układzie Słonecznym i nie tylko!

Uczniowie klasy piątej Szkoły Podstawowej nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Płocku odwiedzili naszą bibliotekę, by wziąć udział w niezwykłych zajęciach edukacyjnych, łączących naukę, technologię i świetną zabawę!

W pierwszej części spotkania dzieci odkrywały tajemnice Układu Słonecznego – poznały planety krążące wokół Słońca oraz postać Mikołaja Kopernika, który „wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię”.

Kolejnym etapem było programowanie tras dla robotów edukacyjnych – uczniowie odwzorowywali kolejność planet, a także projektowali własne, kreatywne ścieżki!

W drugiej części zajęć dzieci przeniosły się na Magiczny dywan, gdzie poprzez interaktywne gry uczyły się zasad zdrowego odżywiania. Było też sporo ruchu – zabawy z piłką rozwijały sprawność, refleks i współpracę w grupie!

Zajęcia przeprowadziły: Anna Szablewska i Ewelina Staniłko.

O Rupakach

Podczas zajęć czytelniczych Marta Jaroszewska zapoznała dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Płocku z wierszem Danuty Wawiłow pt. O Rupakach. Odczytany tekst poruszył temat inności, akceptacji i wyobraźni – uczestnicy z zainteresowaniem wysłuchali opowieści o niezwykłych stworzeniach, które nie pasują do żadnych znanych schematów, ale są wyjątkowe i pełne uroku.

Po wspólnej lekturze i krótkiej rozmowie na temat przesłania wiersza, dzieci przystąpiły do kreatywnego zadania – miały za pomocą klocków LEGO stworzyć własne wyobrażenie Rupaka. Pomysłowość uczestników nie miała granic! Powstały kolorowe, różnorodne postacie – każda z nich była niepowtarzalna, tak jak bohaterowie wiersza.

Zajęcia były okazją do rozwijania wyobraźni, integracji grupy oraz rozmowy o tolerancji i pięknie różnorodności. Wspólna zabawa z LEGO i literatura stworzyły inspirującą atmosferę, w której każde dziecko mogło poczuć się twórcą.

Z Królikiem w świat dzielenia się

Ewelina Staniłko przeprowadziła zajęcia literacko-plastyczne w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Płocku. Przewodnikiem po świecie przyjaźni, dzielenia się i… marchewek był Królik z książki Za dużo marchewek autorstwa Katy Hudson.

Po wspólnym czytaniu odbyła się rozmowa z dziećmi na temat treści utworu – przedszkolaki z ogromnym zaangażowaniem odpowiadały na pytania, dzieląc się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami.

Następnie przyszła pora na radosną zabawę ruchową „Marchewkowy pociąg”, w której Królik wędrował po kole i dzielił się marchewką z przyjaciółmi. Na zakończenie każde dziecko wykonało własnego Króliczka z papierowego talerzyka – nie zabrakło kreatywności, kolorowych uszek i szerokich uśmiechów.

Na zdjęciu widoczna jest kobieta czytająca dzieciom książkę w nowocześnie urządzonej sali bibliotecznej. Kobieta stoi przy biurku, trzyma otwartą książkę i zwraca się do trójki dzieci siedzących przy stołach. Uczniowie uważnie słuchają, przed nimi leżą kartki z konturami motyli oraz zestawy kredek. Na stołach znajdują się także małe lampki oraz karty z kolorowymi kodami. W tle widać regały z książkami, monitory komputerów i duże okna wpuszczające naturalne światło. Atmosfera na zdjęciu jest spokojna i sprzyjająca nauce.

Zakodowany motyl!

Uczniowie klasy pierwszej  Szkoły Podstawowej nr 21 im. Fryderyka Chopina w Płocku uczestniczyli w spotkaniu poświęconym książce Pozczwarka Andrzeja Peklara. Na początku dzieci wysłuchały fragmentu utworu, co stanowiło wprowadzenie do dalszych aktywności. Następnie uczniowie wykonali kolorowe ilustracje motyli, które później zostały wykorzystane jako element kodowania tras dla ozobotów. Zajęcia łączyły elementy edukacji literackiej, plastycznej i informatycznej, rozwijając jednocześnie kreatywność, umiejętność słuchania oraz podstawowe kompetencje z zakresu programowania.

Zajęcia poprowadziła Anna Szablewska.

Czekoladowa Przygoda z Misiakami

W Miejskim Przedszkolu Nr 6 w Płocku przenieśliśmy się do świata zapachów i wyobraźni razem z grupą uroczych Misiaków podczas wyjątkowych zajęć „Magiczne czytanie – skrzynia zapachów”. Nasza bibliotekarka Agnieszka Białecka zabrała dzieci w pachnącą podróż śladami bohaterów książki „Wyścig do czekolady” .

Przedszkolaki z wielką ciekawością odkrywały tajemnicze aromaty ze skrzyni zapachów – wąchały, zgadywały i snuły fantazyjne opowieści. Każdy zapach był jak magiczny klucz do nowego rozdziału bajki .

A to jeszcze nie koniec! Dzieci lepiły słodkie cuda z pachnącego czekoladą piasku kinetycznego – było dużo śmiechu, kreatywności i radości .

Wiosna na wsi

Wiosna to czas, gdy natura budzi się do życia – ptaki migrujące wracają, kwiaty rozkwitają, a na polach rozpoczynają się intensywne prace. Jak wygląda wiosna na wsi? Jakie zadania wykonują rolnicy?

Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi wspólnie z dziećmi z grupy „Misie” z Miejskiego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi Nr 3 w Płocku. Pomogły nam w tym książki „Mysia na wsi” Lucy Cousins oraz „Zagadki dla dzieci” Grzegorza Strzebońskiego.

Na zakończenie spotkania każdy przedszkolak zasiał swoją własną roślinkę – teraz będzie mógł codziennie obserwować, jak z małego nasionka wyrasta coś pięknego

Nie hejtuję – nie dołuję – Cyberlekcje 3.0

Na nasze warsztaty z Cyberlekcji 3.0 przybyła klasa 4 z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Wyszynie. Tematem przewodnim spotkania był hejt i jego poważne konsekwencje dla ofiary.

Pod okiem prowadzącej, Joanny Kamińskiej-Wójcik, uczniowie rozmawiali o sile słów i znaczeniu postawy świadka przemocy, który może realnie pomóc i zareagować.

Zwieńczeniem zajęć była gra na Magicznym Dywanie, która stała się sprawdzianem wzajemnego wsparcia i współpracy między uczestnikami.

Bajkowe gry planszowe – kreatywna przygoda z Czerwonym Kapturkiem!

Nasza czytelnia zamieniła się w prawdziwą krainę baśni! Klasa IIc ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Płocku wzięła udział w warsztatach „Bajkowe gry planszowe”, inspirowanych pięknie wydaną baśnią „Czerwony Kapturek” Vojtěcha Kubasty.

Najpierw rozmawialiśmy o grach planszowych – ich strukturze, rodzajach oraz o tym, jak tworzyć angażujące rozgrywki. Następnie uczniowie z uwagą wysłuchali opowieści, zanurzając się w magiczny świat klasycznej baśni.

W kolejnej części warsztatów młodzi twórcy ruszyli do działania! W grupach projektowali własne plansze do gry oraz wymyślali zadania związane z przygodami Czerwonego Kapturka. Każda gra była wyjątkowa, pełna pomysłowości i baśniowego klimatu!

Zajęcia poprowadziła Agnieszka Krzywda-Zgorzelska.

Wizyta podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy w Płocku w bibliotece!

W ostatnich dniach Bibliotekę Pedagogiczną odwiedzili podopieczni Środowiskowego Domu Samopomocy w Płocku. Spotkanie rozpoczęło się od wspólnego wysłuchania książki pt. Gdybym była książką autorstwa José Jorge Letria. Lektura ta pozwoliła uczestnikom poznać marzenia, pragnienia i symboliczne znaczenie książki, ukazane w poetyckiej formie.

W dalszej części zajęć goście wzięli udział w warsztatach kreatywnych, podczas których wykonali zakładki do książek oraz breloczki przy użyciu długopisów 3D. Zajęcia te nie tylko rozwijały wyobraźnię i zdolności manualne uczestników, ale także stanowiły okazję do integracji oraz twórczego spędzenia czasu w przestrzeni bibliotecznej.

Zajęcia poprowadziły: Monika Cejmer, Anna Szablewska i Agnieszka Krzywda-Zgorzelska.

Wiosna – ach, to Ty!

W bibliotece odbyły się wiosenne zajęcia, w których uczestniczyli uczniowie klasy 2 c ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Płocku.  Spotkaniu towarzyszyły wybrane wiersze z „Antologii poezji dziecięcej” oraz zagadki, przysłowia, krzyżówka i piosenka związane z najpiękniejszą porą roku.

Uczniowie stworzyli piękne motyle, które sprawiały wrażenie, że unoszą się nad naszymi głowami. Było wiosennie i magicznie!

Zajęcia poprowadziła Monika Cejmer.

Kolorowy świat emocji

Dzieci z Niepublicznego Przedszkola Entliczek-Pentliczek w Płocku miały okazję przenieść się do świata emocji dzięki wyjątkowym zajęciom czytelniczym opartym na książce Anny Llenas pt. „Kolorowy Potwór”.

Spotkanie poprowadziła Ewelina Staniłko, która wspólnie z małymi uczestnikami odkrywała, jak różnorodne i barwne potrafią być uczucia. Rozmawiano o radości, smutku, spokoju, strachu i złości – a każda emocja otrzymała swój własny kolor. Dzieci brały udział w zabawach ruchowych przy muzyce oraz w aktywności polegającej na segregowaniu emocji według barw, co pomogło im lepiej zrozumieć i nazwać własne przeżycia.

Na zakończenie każde dziecko stworzyło własnego kolorowego potworka – niepowtarzalną, plastyczną interpretację emocji. Powstałe prace były nie tylko piękne i kreatywne, ale też wspaniale podsumowały pełne wrażeń zajęcia.

Z Kotem w butach na planszy

Agnieszka Krzywda-Zgorzelska miała przyjemność poprowadzić zajęcia „Bajkowe gry planszowe” w Szkole Podstawowej nr 12 w Płocku dla uczniów klasy IIIb. Spotkanie było pełne kreatywności, inspiracji i wspólnej nauki!

Podczas zajęć dzieci miały okazję porozmawiać o grach planszowych – ich rodzajach, konstrukcji i zasadach. Dodatkowo odbyło się czytanie książki „Kot w butach” autorstwa Vojtecha Kubasty, które stało się punktem wyjścia do rozmowy o treści baśni i jej przesłaniu. W głównej części zajęć uczniowie pracowali w grupach nad stworzeniem własnych plansz do gier oraz instrukcji. Pomysłowość dzieci była naprawdę imponująca!

To było spotkanie pełne uśmiechu, zabawy i rozwijania wyobraźni!

Akcja Żonkile – dodajemy odwagi

W ramach Akcji Żonkile Agnieszka Krzywda-Zgorzelska odwiedziła uczniów klasy IVb ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Płocku. Spotkanie rozpoczęło się od refleksyjnej rozmowy na temat tego, dlaczego warto mówić o historii. Dzieci miały okazję wykonać zadanie wprowadzające w atmosferę Warszawy sprzed 100 lat, co pozwoliło im przenieść się w czasie i zrozumieć realia tamtych dni.

Głównym punktem zajęć było wspólne wysłuchanie opowiadania Zuzanny Orlińskiej pt. „Szuflada”, a następnie omówienie jego treści, co wzbudziło w uczniach wiele emocji i przemyśleń. Na finał zajęć dzieci wykonały żonkile – piękne symbole pamięci o powstaniu w getcie warszawskim, które mają moc przypominania nam o ważnych wydarzeniach z przeszłości.

Bajkowe gry planszowe z „Kotem w butach”

W bibliotece gościliśmy uczniów klasy Ic ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Płocku, którzy rozpoczęli swoją wizytę od zwiedzania inspirującej wystawy „Sztuka która leczy… Terapeutyczna moc koloru, dźwięku, ruchu i słowa”. Oprowadzanie przez Agnieszkę Białecką było pełne ciekawych opowieści o terapeutycznej sile sztuki, która pobudziła wyobraźnię młodych uczestników.

Kolejną część wizyty wypełniły warsztaty „Bajkowe gry planszowe” prowadzone przez  Agnieszkę Krzywdę-Zgorzelską. Dzieci poznały baśń Vojtecha Kubasty „Kot w butach”, która stała się inspiracją do tworzenia wyjątkowych gier planszowych. Kreatywność i radość dziecięca w pełni zdominowały te zajęcia!

Czerwony Kapturek i zaczarowane klocki

W bibliotece odbyły się wyjątkowe zajęcia z udziałem dzieci z Miejskiego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Płocku. Spotkanie rozpoczęło się od oprowadzenia po wystawie „Sztuka, która leczy… Terapeutyczna moc koloru, dźwięku, ruchu i słowa.”, podczas którego przedszkolaki miały okazję zapoznać się z twórczością wspierającą emocjonalny rozwój i poczucie estetyki.

Następnie dzieci uczestniczyły w kreatywnych warsztatach, podczas których za pomocą klocków LEGO odtworzyły znaną bajkę Czerwony Kapturek. Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem budowały scenki z bajki, rozwijając swoją wyobraźnię, zdolności manualne oraz umiejętność pracy zespołowej.

Na zakończenie spotkania każdy uczestnik pokolorował postać Czerwonego Kapturka, a następnie wykonały przypinkę jako pamiątkę z wizyty w bibliotece. Dzieci wróciły do przedszkola pełne wrażeń i radości z twórczo spędzonego czasu.

Zajęcia przeprowadziła Agnieszka Białecka i Ewelina Staniłko.

Kocia Szajka” i długopisy 3D

W bibliotece odbyły się kreatywne zajęcia z uczniami klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr 18 w Płocku, których tematem była książka Kocia Szajka i napad na moście autorstwa Agaty Romaniuk.

Na początku spotkania dzieci wysłuchały fragmentu książki, poznając pełną humoru i tajemnic bohaterkę oraz jej niezwykłe przygody. Lektura wprowadziła uczestników w świat detektywistycznych zagadek i kocich bohaterów.

Następnie dzieci wzięły udział w warsztatach artystycznych, podczas których za pomocą długopisów 3D wykonały przestrzenne modele kota – inspirowane postaciami z opowieści. Tworzenie prac 3D pozwoliło uczniom rozwijać wyobraźnię, zdolności manualne oraz zapoznać się z nowoczesną technologią wykorzystywaną w sztuce i edukacji.

Zajęcia przeprowadziła Anna Szablewska i Ewelina Staniłko.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót