Zapraszamy na wystawę „Neuroróżnorodność – Empatia – Edukacja włączająca. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych”.
W naszych szkołach uczą się dzieci o zróżnicowanych potrzebach, wymagające wsparcia nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów i innych specjalistów. Zadaniem szkoły jest podnoszenie jakości edukacji włączającej, wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci oraz uwzględnianie ich specjalnych potrzeb.
Przywołana na wystawie koncepcja neuroróżnorodności przynosi nowe spojrzenie na autyzm, ADHD, dysleksję i inne różnice w funkcjonowaniu neurologicznym, podkreślając, że różnorodność w sposobie myślenia i przetwarzania informacji jest naturalną częścią ludzkiego doświadczenia. Zamiast postrzegać te cechy jako deficyty, koncepcja ta ukazuje je jako unikalne warianty, które wzbogacają społeczeństwo. Wskazuje na szczególne uzdolnienia osób neuroróżnorodnych, takie jak: kreatywność, doskonała pamięć czy umiejętność głębokiej koncentracji, zachęcając do bardziej inkluzywnego podejścia i docenienia różnorodności jako cennego atutu.
Odpowiednio dobrana literatura uczy życzliwości, serdeczności i otwiera na drugiego człowieka. Wyeksponowane na wystawie książki stanowią cenne narzędzie dla nauczycieli, pedagogów osób pracujących z dziećmi, a także rodziców, pomagając im lepiej zrozumieć świat osób neuroróżnorodnych i odnaleźć skuteczne metody współpracy. Mogą także posłużyć jako inspiracja do przeprowadzenia zajęć czytelniczych, które rozwijają u dzieci empatię i wrażliwość na potrzeby innych.
Wystawa nawiązuje do kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.